Świetlica - O nas

Godziny pracy świetlicy 7.15-18.00

Jeśli jesteś uczniem kl.1-3 i chcesz w ciekawy sposób spędzić czas przed lub po lekcjach- zapraszamy do świetlicy!

Tutaj pod opieką wychowawców możesz:

  • odrobić lekcje
  • rozwinąć swoje zdolności manualne wykonując prace plastyczne
  • poznać koleżanki i kolegów z innych klas
  • poćwiczyć swój umysł grając w gry logiczne ,rozwiązując krzyżówki, zagadki, rebusy
  • dowiedzieć się więcej o życiu i zwyczajach różnych gatunków zwierząt
  • wziąć udział w konkursach z nagrodami
  • poznać losy bohaterów najnowszych książek dla dzieci
  • zostać członkiem DKK (Dyskusyjnego Klubu Książki)

 

 

Nasze działania w roku szkolnym 2017/2018:

1. Dyskusyjny Klub Książki- zajęcia czytelnicze prowadzone pod opieką p. Marzeny Kuc , p. Agnieszki Kośki, p. J.Szulc.  W ramach zajęć przeczytaliśmy już następujące książki:

-„Królewna”- M. E. Letki

-„Zielony wędrowiec”- L. Bardajewska

- „O zającu, który szukał swojego domu”- A. Baranowska

-„Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”- J. Bednarek

- „Nowe przygody skarpetek ( jeszcze bardziej niesamowite)- J. Bednarek

- „Lamelia Szczęśliwa i porwanie krewetki”- J. Krzyżanek

- Lamelia Szczęśliwa i chrapka na babkę”- J. Krzyżanek

- „Zdrowa kuchnia Lamelii Szczęśliwej”- J. Krzyżanek

- Wieczorynki z żółwiem Antosiem”- A. Onichimowska

- „Piecyk , czapeczka i budyń- A. Onichimowska

„ Maleńkie królestwo królewny Aurelki- R. Jędrzejewska-Wróbel

- „ Sznurkowa historia”- R. Jędrzejewska-Wróbel

- „ Bajka o rozczarowanym rumaku Romualdzie- M. Prześluga

- seria Ulissesa Moora: „ Wrota czasu”, „Antykwariat ze starymi mapami’, „Dom luster”

„ Z piaskownicy w świat”, „Niesforny alfabet”-  G. Kasdepke

2.     Zajęcia czytelniczo-przyrodnicze prowadzone pod opieką p. Katarzyny Kaweckiej-Sikoryw oparciu o następujące książki:

- „Nela i polarne zwierzęta”- Nela mała reporterka

- „Nela na kole podbiegunowym”- Nela mała reporterka

- „Wierzę w jeże”- D. Sumińska

- „Jak jeż Jerzy został tatą- D.Sumińska

- „Baśnie dla dzieci i dorosłych”- B. Pawlikowska

3. Konkursy i quizy( przygotowanie : p. K. Kawecka-Sikora)

- II edycja konkursu „Star Wars”- grudzień 2017

- quiz przyrodniczy pt. „Polarne zwierzęta”- marzec 2018

- konkurs plastyczny pt. Wierzę w jeże’- maj, czerwiec 2018

4. Zajęcia sportowe, gry zespołowe i zabawy ruchowe na sali gimnastycznej- zajęcia prowadzone pod opieką p. J.Szulc

5. Projekt pt. „Podróże małe i duże”zajęcia realizowane pod opieką p. L. Roman, p. A. Kośki

Zajęcia przeznaczone są głównie dla dzieci klas trzecich ( w II semestrze  do projektu zostaną włączone klasy drugie i pierwsze). Celem zajęć jest poznanie położenia, kultury i tradycji innych krajów, zapoznanie z podstawowymi pojęciami geograficznymi (mapa, położenie geograficzne, nazwy kontynentów , sposoby podróżowania). W ramach projektu „odwiedziliśmy” następujące kraje: Włochy, Czechy, Chiny, Japonię, Amerykę Północną, Rosję i Arktykę. Poznaliśmy pierwszych słynnych podróżników jak np. Krzysztof Kolumb.

W trakcie zajęć poznaliśmysylwetki polskich podróżników, himalaistów i ich wyprawy. Dzieci bardzo zafascynowała  historia Janka Meli. Uczniowie wykonali plakat przedstawiający sposoby pokonywania przez Janka trudności w realizacji jego marzeń i pasji. Pani Luiza Roman nawiązała kontakt z  Fundacją Janka Meli- „Poza horyzonty”, która przekazała świetlicy zdjęcia z autografem J.Meli . Równocześnie dzieci śledziły losy polskiej wyprawy na K2, wykonały prace plastyczne na ten temat. Zajęcia w projekcie są realizowane w oparciu o następujące książki:

- „Spod zamarzniętych powiek”- A. Bielecki

-„Poza horyzonty- J. Mela

- „ Wanda. Opowieści o sile życia i śmierci”- A. Kamińska

- Himalaistki. Opowieści o kobietach, które pokonały każdy szczyt.”- M. Sepioło

- „Bajki o misiach z czterech stron świata”- A. Cholewińska-Szkolik

- „Etiopia. U stóp góry ognia. Sz. Radzimierski

Na zakończenie projektu zaplanowany jest konkurs plastyczny oraz konkurs wiedzy geograficznej.

6.  Dyskusyjny Klub Książki- „ Książkożercy”- zajęcia czytelnicze realizowane pod opieką p. L. Roman

  W trakcie zajęć czytelniczych przeczytaliśmy już:

- „ Hotel pod Twarożkiem”- A. Stelmaszyk

- „ Mały pingwin Pik-Pok” A. Bahdaj

- „ Nela na kole podbiegunowym- Nela reporterka

- „Pamiętnik Grzecznego psa- W.Cesarz, K.Terechowicz

7. Projekt „Bezpieczny Puchatek"- zrealizowany pod opieką p. M. Kuc.

W trakcie zajęć czytelniczych, plastycznych dzieci poznały zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

 

 

Nasze działania w roku szkolnym 2016/17:

 

1. Dyskusyjny Klub Książki oraz zajęcia czytelnicze pt. Czytanie na dywanie.

W ramach zajęć przeczytaliśmy dzieciom następujące książki:

- "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek"- J. Bednarek;

- "Maleńkie królestwo królewny Aurelki" - R. Jędrzejewska-Wróbel;

- "Mądra poduszka" - L. J. Kern;

- "Niebieska Niedźwiedzica"- J.M. Chmielewska;

- "Pompon" - cz. 1 i 2 - J. Olech;

- "Zielony, żółty..." - M. Strzałkowska;

- "Zdrowa kuchnia Lameli Szczęśliwej" - J. Krzyżanek;

- "Dzieciaki świata"- M. Wojciechowskiej;

- "12 ważnych opowieści"- polscy autorzy o wartościach (praca zbiorowa);

- "Piecyk czapeczka i budyń" - A. Onichimowska;

- "Kinga i co z niej wyrośnie" - M. Kapelusz;

- "Historia Alicji, która zawsze wpadała w kłopoty" - G. Rodari;

- "Amor z ulicy Rozkosznej"- L. Fabisińska.

Zajęcia prowadzą panie: Marzena Kuc oraz Agnieszka Kośka.

 

2. Zajęcia przyrodnicze: czytelniczo-plastyczne w oparciu o książki:

- "Zwierzaki świata" - M. Wojciechowska;

- "Wierzę w jeże" - D. Sumińska;

- "Zwierzaki Wajraka" - A.Wajrak;

- "Nela na kole podbiegunowym";

- "Nela mała reporterka".

W trakcie zajęć przyrodniczych byliśmy na wycieczce w parku miejskim w Podkowie Leśnej oraz dokarmialiśmy ptaki w okresie jesienno-zimowym.

Zajęcia prowadzą panie: Katarzyna Kawecka-Sikora oraz Luiza Roman.

 

3. Zorganizowaliśmy 2 konkursy plastyczne:

 - "Wierzę w jeże" na podstawie książki D. Sumińskiej (grudzień  2016);

 - "Ilustracja do wiersza" - na podstawie wierszy L.J. Kerna (styczeń 2017).

Konkursy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem dzieci, wpłynęło bardzo dużo prac plastycznych (łącznie 80 prac). Najlepsze zostały nagrodzone i wyróżnione.

Aby pobrać wyniki konkursów kliknij tutaj.

 

4. Dzieci ze świetlicy biorą udział w projektach:

- "Śniadanie daje moc" - poznajemy fabularna historię "wszystkojadów", rozmawiamy o zasadach zdrowego odżywiania.

- "Bezpieczny Puchatek"- poznajemy zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

 

5. Od stycznia 2016 realizujemy innowację pedagogiczną pt. Teatr z pudełka.

    W roku szkolnym 2016/2017 w świetlicy szkolnej zrealizowana została innowacja pedagogiczna "Teatr z pudełka",     która polegała na poszerzeniu oferty zajęć o program czytelniczo-plastyczny oparty na założeniach teatru Kamishibai. Autorkami innowacji są panie Agnieszka Kośka i Marzena Kuc.

      Kamishibai to teatr obrazkowy, wywodzący się z Japonii. Jest to technika opowiadania i czytania, wykorzystująca kartonowe plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę- na wzór parawanu teatrzyków marionetkowych, w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii. Kartonowe plansze opowiadają historię, każda ilustracja odpowiada kolejnemu fragmentowi opowiadania, na przedniej stronie karty odwróconej w stronę publiczności jest ilustracja, a tył karty zawiera tekst, który czyta opowiadający. Parawan Kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości i pomaga utrzymać efekt koncentracji. Kamishibai pobudza wyobraźnię dzieci, wycisza, umożliwiając skupienie się głównie na prezentowanych obrazach. Forma małego spektaklu teatralnego poszerza słownictwo, rozwija umiejętności językowe, a jednocześnie bawi i uczy zabierając małych widzów w podróż do krainy teatru i literatury równocześnie.

    Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z historią teatru Kamishibai, zasadami jego tworzenia oraz wybranymi pozycjami literatury dziecięcej, zarówno w formie papierowego teatru: "Mój przyjaciel Kemushi" N.Dargent, „Lew w Paryżu" B.Alemagna, "Groszki" F.Malnuit, jak i tradycyjnego wydania książkowego: „O zającu, który szukał Swojego Miejsca" A. Baranowskiej, "Zielony Wędrowiec" L. Bardijewskiej. Poznane historie były bazą do układania autorskich zakończeń, wykonywania kart narracyjno- obrazkowych, odgrywania scenek dramowych, pisania scenariuszy, ilustrowania własnych opowiadaniach i prezentacji ich w formie teatru obrazkowego. Dzieci poznały również zasady tworzenia opowiadań przy użyciu Cube Story, czyli kostek z piktogramami. Dzięki zabawom parateatralnym uczestnicy ćwiczyli kontakt z publicznością, naturalność w głośnym czytaniu i opowiadaniu, mimikę, gesty i intonację, tworząc swój własny, niepowtarzalny styl prezentacji utworu. Podczas pracy z tekstem dzieci uczyły się skracać tekst tak, aby zawierał najważniejsze epizody i postacie, następnie planowały i wykonywały ilustrację w formie kart obrazkowych. W trakcie tworzenia kart ilustracyjnych uczyły się przekazywać tekst pisany w formie plastycznej.

    Program wyrabiał u dzieci nawyk czytania książek, rozbudzał w nich ciekawość świata i postawę twórczą, rozwijał umiejętności językowe, kreatywność oraz wyobraźnię. Poprzez motywację do samodzielnego działania wzmacniał u uczestników postawę twórczą i zwiększał poczucie pewności siebie, jak również wpłynął na integracje grupy poprzez wspólne działania. 

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją.

 

6.  Innowacja pedagogiczna pt. Poznaj swoje miasto- program z  zakresu edukacji przyrodniczej i       regionalnej dla dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej.

       Autorki programu: Katarzyna Kawecka-Sikora  i Luiza Roman.

   W ramach programu innowacyjnego, który realizowany jest  od marca 2017  w świetlicy szkolnej zostały zrealizowane następujące działania:

      -  wycieczki do Rezerwatu im. B. Hryniewieckiego w Podkowie Leśnej, gdzie poznaliśmy rośliny i zwierzęta     występujące na terenie Lasu Młochowskiego, parku miejskiego, wycieczki pod pomniki przyrody

      - odwiedziliśmy zabytkową willę ?Aida? przy ul. Iwaszkiewicza oraz miejsce wmurowania kamienia węgielnego Podkowy Leśnej - Figurę Matki Boskiej

     - spotkaliśmy się z lekarzem weterynarii ?p. Olgą Tomaszewską  w Przychodni Weterynaryjnej ?Faunistika?, która opowiedziała dzieciom jakie zwierzęta najczęściej zamieszkują teren naszego miasta ( w tym zwierzęta chronione), dowiedzieliśmy się  również jak należy postępować w przypadku znalezienia rannych lub chorych zwierząt

     -  w trakcie zajęć czytelniczych poznaliśmy historię założenia miasta Podkowa Leśna oraz zwierzęta chronione , bardzo pomocne okazały się tablice oraz materiały przekazane  przez ?Towarzystwo Przyjaciół Miasta Ogrodu Podkowa Leśna?

     - zwiedziliśmy wystawę fotograficzną p. Włodzimierza Puchalskiego poświęconą ptakom w MOK-u na ul. Świerkowej -klasy 3a i 3b

     - w czerwcu dzieci biorące udział w innowacji wzięły udział w konkursach: przyrodniczym ( klasy 3-cie) oraz plastycznym ( klasy 2 i 3-cie) pt. ?Kartka z Podkowy Leśnej?. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem: łącznie wzięło w nich udział 50 uczniów.

Program będzie kontynuowany w przyszłym roku szkolnym- do października 2017. W programie kolejne wycieczki, spotkania oraz druga część konkursu przyrodniczego.

7.  Innowacja pedagogiczna pt. Poznaj swoje miasto - zakończenie projektu.

W październiku 2017 zostały przeprowadzone ostatnie zajęcia czytelnicze  i przyrodnicze w ramach innowacji  pedagogicznej. Byliśmy na ostatniej wycieczce w Podkowie Leśnej- obejrzeliśmy  tablice pamiątkowe dot. historii i zabytków  naszego miasta na ulicy Lilpopa.  W dniu  13.10.2017 odbyła się II część konkursu przyrodniczego dla dzieci z klas III-cich. W konkursie wzięło udział 27 uczniów . Pytania konkursowe dotyczyły historii  naszego miasta  oraz  rezerwatów i zwierząt chronionych występujących na trenie Podkowy Leśnej.  W trakcie zajęć czytelniczych i przyrodniczych  dzieci korzystały z materiałów oraz publikacji przygotowanych przez „Towarzystwo Przyjaciół Miasta Ogrodu Podkowa Leśna”.

Laureaci  II części konkursu przyrodniczego:

I miejsce:   Michał Ustymowicz – kl 3b

II miejsce:  Mateusz Florczak- kl. 3b

II miejsce:  Krzysztof Zakrzewski- kl.3c

III miejsce:  Antoni Królak – kl. 3a

 

 

 

Lista laureatów konkursów oraz zdjęcia z naszych wycieczek i spotkań.

                                                                                 

                                                                                    Katarzyna Kawecka-Sikora

 


Notice: Undefined variable: old in /home/podkowas/public_html/szkola/application/controllers/PagesController.php on line 28

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie ze strony oraz w celu zbierania anonimowych statystyk.
Nieblokowanie tych plików i kontynuowanie korzystania ze strony, oznacza zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Można samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Nie pokazuj więcej