Świetlica - O nas

Godziny pracy świetlicy 7.15-18.00

Jeśli jesteś uczniem kl.1-3 i chcesz w ciekawy sposób spędzić czas przed lub po lekcjach- zapraszamy do świetlicy!

Tutaj pod opieką wychowawców możesz:

  • odrobić lekcje
  • rozwinąć swoje zdolności manualne wykonując prace plastyczne
  • poznać koleżanki i kolegów z innych klas
  • poćwiczyć swój umysł grając w gry logiczne ,rozwiązując krzyżówki, zagadki, rebusy
  • dowiedzieć się więcej o życiu i zwyczajach różnych gatunków zwierząt
  • wziąć udział w konkursach z nagrodami
  • poznać losy bohaterów najnowszych książek dla dzieci
  • zostać członkiem DKK (Dyskusyjnego Klubu Książki)

 

Nasze działania w roku szkolnym 2016/17:

 

1. Dyskusyjny Klub Książki oraz zajęcia czytelnicze pt. Czytanie na dywanie.

W ramach zajęć przeczytaliśmy dzieciom następujące książki:

- "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek"- J. Bednarek;

- "Maleńkie królestwo królewny Aurelki" - R. Jędrzejewska-Wróbel;

- "Mądra poduszka" - L. J. Kern;

- "Niebieska Niedźwiedzica"- J.M. Chmielewska;

- "Pompon" - cz. 1 i 2 - J. Olech;

- "Zielony, żółty..." - M. Strzałkowska;

- "Zdrowa kuchnia Lameli Szczęśliwej" - J. Krzyżanek;

- "Dzieciaki świata"- M. Wojciechowskiej;

- "12 ważnych opowieści"- polscy autorzy o wartościach (praca zbiorowa);

- "Piecyk czapeczka i budyń" - A. Onichimowska;

- "Kinga i co z niej wyrośnie" - M. Kapelusz;

- "Historia Alicji, która zawsze wpadała w kłopoty" - G. Rodari;

- "Amor z ulicy Rozkosznej"- L. Fabisińska.

Zajęcia prowadzą panie: Marzena Kuc oraz Agnieszka Kośka.

 

2. Zajęcia przyrodnicze: czytelniczo-plastyczne w oparciu o książki:

- "Zwierzaki świata" - M. Wojciechowska;

- "Wierzę w jeże" - D. Sumińska;

- "Zwierzaki Wajraka" - A.Wajrak;

- "Nela na kole podbiegunowym";

- "Nela mała reporterka".

W trakcie zajęć przyrodniczych byliśmy na wycieczce w parku miejskim w Podkowie Leśnej oraz dokarmialiśmy ptaki w okresie jesienno-zimowym.

Zajęcia prowadzą panie: Katarzyna Kawecka-Sikora oraz Luiza Roman.

 

3. Zorganizowaliśmy 2 konkursy plastyczne:

 - "Wierzę w jeże" na podstawie książki D. Sumińskiej (grudzień  2016);

 - "Ilustracja do wiersza" - na podstawie wierszy L.J. Kerna (styczeń 2017).

Konkursy cieszyły się ogromnym zainteresowaniem dzieci, wpłynęło bardzo dużo prac plastycznych (łącznie 80 prac). Najlepsze zostały nagrodzone i wyróżnione.

Aby pobrać wyniki konkursów kliknij tutaj.

 

4. Dzieci ze świetlicy biorą udział w projektach:

- "Śniadanie daje moc" - poznajemy fabularna historię "wszystkojadów", rozmawiamy o zasadach zdrowego odżywiania.

- "Bezpieczny Puchatek"- poznajemy zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

 

5. Od stycznia 2016 realizujemy innowację pedagogiczną pt. Teatr z pudełka.

    W roku szkolnym 2016/2017 w świetlicy szkolnej zrealizowana została innowacja pedagogiczna "Teatr z pudełka",     która polegała na poszerzeniu oferty zajęć o program czytelniczo-plastyczny oparty na założeniach teatru Kamishibai. Autorkami innowacji są panie Agnieszka Kośka i Marzena Kuc.

      Kamishibai to teatr obrazkowy, wywodzący się z Japonii. Jest to technika opowiadania i czytania, wykorzystująca kartonowe plansze z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynkę- na wzór parawanu teatrzyków marionetkowych, w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii. Kartonowe plansze opowiadają historię, każda ilustracja odpowiada kolejnemu fragmentowi opowiadania, na przedniej stronie karty odwróconej w stronę publiczności jest ilustracja, a tył karty zawiera tekst, który czyta opowiadający. Parawan Kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. W ten sposób opowieść zdecydowanie wyodrębnia się z otaczającej rzeczywistości i pomaga utrzymać efekt koncentracji. Kamishibai pobudza wyobraźnię dzieci, wycisza, umożliwiając skupienie się głównie na prezentowanych obrazach. Forma małego spektaklu teatralnego poszerza słownictwo, rozwija umiejętności językowe, a jednocześnie bawi i uczy zabierając małych widzów w podróż do krainy teatru i literatury równocześnie.

    Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z historią teatru Kamishibai, zasadami jego tworzenia oraz wybranymi pozycjami literatury dziecięcej, zarówno w formie papierowego teatru: "Mój przyjaciel Kemushi" N.Dargent, „Lew w Paryżu" B.Alemagna, "Groszki" F.Malnuit, jak i tradycyjnego wydania książkowego: „O zającu, który szukał Swojego Miejsca" A. Baranowskiej, "Zielony Wędrowiec" L. Bardijewskiej. Poznane historie były bazą do układania autorskich zakończeń, wykonywania kart narracyjno- obrazkowych, odgrywania scenek dramowych, pisania scenariuszy, ilustrowania własnych opowiadaniach i prezentacji ich w formie teatru obrazkowego. Dzieci poznały również zasady tworzenia opowiadań przy użyciu Cube Story, czyli kostek z piktogramami. Dzięki zabawom parateatralnym uczestnicy ćwiczyli kontakt z publicznością, naturalność w głośnym czytaniu i opowiadaniu, mimikę, gesty i intonację, tworząc swój własny, niepowtarzalny styl prezentacji utworu. Podczas pracy z tekstem dzieci uczyły się skracać tekst tak, aby zawierał najważniejsze epizody i postacie, następnie planowały i wykonywały ilustrację w formie kart obrazkowych. W trakcie tworzenia kart ilustracyjnych uczyły się przekazywać tekst pisany w formie plastycznej.

    Program wyrabiał u dzieci nawyk czytania książek, rozbudzał w nich ciekawość świata i postawę twórczą, rozwijał umiejętności językowe, kreatywność oraz wyobraźnię. Poprzez motywację do samodzielnego działania wzmacniał u uczestników postawę twórczą i zwiększał poczucie pewności siebie, jak również wpłynął na integracje grupy poprzez wspólne działania. 

Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją.

 

6.  Innowacja pedagogiczna pt. Poznaj swoje miasto- program z  zakresu edukacji przyrodniczej i       regionalnej dla dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej.

       Autorki programu: Katarzyna Kawecka-Sikora  i Luiza Roman.

   W ramach programu innowacyjnego, który realizowany jest  od marca 2017  w świetlicy szkolnej zostały zrealizowane następujące działania:

      -  wycieczki do Rezerwatu im. B. Hryniewieckiego w Podkowie Leśnej, gdzie poznaliśmy rośliny i zwierzęta     występujące na terenie Lasu Młochowskiego, parku miejskiego, wycieczki pod pomniki przyrody

      - odwiedziliśmy zabytkową willę ?Aida? przy ul. Iwaszkiewicza oraz miejsce wmurowania kamienia węgielnego Podkowy Leśnej - Figurę Matki Boskiej

     - spotkaliśmy się z lekarzem weterynarii ?p. Olgą Tomaszewską  w Przychodni Weterynaryjnej ?Faunistika?, która opowiedziała dzieciom jakie zwierzęta najczęściej zamieszkują teren naszego miasta ( w tym zwierzęta chronione), dowiedzieliśmy się  również jak należy postępować w przypadku znalezienia rannych lub chorych zwierząt

     -  w trakcie zajęć czytelniczych poznaliśmy historię założenia miasta Podkowa Leśna oraz zwierzęta chronione , bardzo pomocne okazały się tablice oraz materiały przekazane  przez ?Towarzystwo Przyjaciół Miasta Ogrodu Podkowa Leśna?

     - zwiedziliśmy wystawę fotograficzną p. Włodzimierza Puchalskiego poświęconą ptakom w MOK-u na ul. Świerkowej -klasy 3a i 3b

     - w czerwcu dzieci biorące udział w innowacji wzięły udział w konkursach: przyrodniczym ( klasy 3-cie) oraz plastycznym ( klasy 2 i 3-cie) pt. ?Kartka z Podkowy Leśnej?. Konkursy cieszyły się dużym zainteresowaniem: łącznie wzięło w nich udział 50 uczniów.

Program będzie kontynuowany w przyszłym roku szkolnym- do października 2017. W programie kolejne wycieczki, spotkania oraz druga część konkursu przyrodniczego.

Lista laureatów konkursów oraz zdjęcia z naszych wycieczek i spotkań.

                                                                                 

                                                                                    Katarzyna Kawecka-Sikora

 

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie ze strony oraz w celu zbierania anonimowych statystyk.
Nieblokowanie tych plików i kontynuowanie korzystania ze strony, oznacza zgodę na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Można samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Nie pokazuj więcej